tisdag 23 februari 2016

Blev lite chockad igår hos ortopeden, det var ingen stressfraktur ... båda fötterna måste opereras ...



Jag tycker att operationen ser läskig ut ... och att de ska ske endast med lokalbedövning.

(Lånad från nätet)

Det blir en fot i taget, de ska få titanskruvar insatta under fotknölarna.



(Lånad från nätet)

Ortopeden tittade på mina nätta och välskötta fötter,
"Dina fötter är ju jättefina ... men, det hjälper inte i det här fallet."
"Det är märkligt", sa jag "att de här fötterna inte har varit inträngda i spetsiga pumps eller andra o-fotriktiga skor - jag har alltid, tråkiga men fotriktiga skor."

Så beskrev han att mina hopsjunkna fotvalv mm påverkar knäna, höfterna, ryggen ända upp till nacken.
Det kan jag skriva under på!
Under hela sommaren 2015 var mitt höger knä totalkollapsat.
Eftersom jag är stelopererad i ryggen så är jag helt beroende av att kunna böja knäna.

Ja, alltså - är det inte det ena så är det något annat.
Jag varierar mig, eller hur?


8 kommentarer:

  1. Försökte kommentera för en vecka sedan men hade tappat bort lösenordet till mitt googlekonto för att kunna kommentera :(
    Hu vilka bilder men huvudsaken är att de ger resultat och att du blir bättre. Förhoppningsvis behöver du inte titta på. Jag har också dåliga knän men inte på det viset. Hoppas du känner dig bättre snart iaf. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint att du hittade lösenordet till sist.
      Ja, inte är det något man skulle gå igenom bara för en utseende grej ... men, då det kommer till funktion så finns inget att välja på. Nu är operationsdatum satt till den 30 maj ... kunde fått den mkt tidigare men, är ju valpvakt till Dotra's Dalmatinervalp flera dagar i veckan ... den lilla ska vänjas in på Hunddagis under maj månad ... därför fick jag skjuta fram operationen av höger foten. När sedan den vänstra ska opereras vet jag inte ännu. Håller på att försöka ordna 'hund-promenerare' till Texas eftersom jag inte får/kan stödja på foten de första tre veckorna.

      Radera
    2. Hej. Undrar över din stelop rygg jag? Nivåer? Vart utfördes den och framförallt blev det bra?

      Radera
  2. Hej Ebba,

    Jag heter Emma och häromdagen fick jag besked om att en operation av min högra fot blir av. Läkaren gav mig två alternativ. Antingen en komplicerad operation där de konstruerar om foten, eller Hyprocure. Jag vill gärna välja Hyprocure, men är orolig över att det inte ska bli bra. Det är en relativt ny metod, och inga studier över patienter på långsikt finns.

    Hur mår du och din fot idag, några månader efter operationen?

    SvaraRadera
  3. Hej Ebba,

    Jag heter Emma och häromdagen fick jag besked om att en operation av min högra fot blir av. Läkaren gav mig två alternativ. Antingen en komplicerad operation där de konstruerar om foten, eller Hyprocure. Jag vill gärna välja Hyprocure, men är orolig över att det inte ska bli bra. Det är en relativt ny metod, och inga studier över patienter på långsikt finns.

    Hur mår du och din fot idag, några månader efter operationen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Emma!
      För mig blev det ingen operation. Min rygg packade ihop och det skulle vara omöjligt att kunna bära upp hela kroppens tyngd på endast ett ben under ca sex veckors rehab.
      Lycka till med din fot!

      Radera
  4. Hej, det sägs att jag behöver göra denna operation med på båda mina fötter. Hur har det gått för dig, har det hjälpt? Var det jobbig rehab?

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera