lördag 15 oktober 2016

Där satt den ... äntligen!


Lägenheten!!!
- genom Stockholms Bostadsförmedling


Fick veta det igår ... alltså inte skrivit kontrakt eller sagt upp min nuvarande lägenhet ännu.
.

Den är liten, bara 45 kvm, men naggande god med hög standard och 4 trappor upp med en blå balkong.

Blir till att knöka ihop mig & mitt eftersom jag har 67 kvm nu, med stor klädkammare och dito förråd precis utanför ytterdörren.


Där pilen/pekaren sitter ^ här uppe ligger den lilla åtråvärda.

Det är i Vasastan, nära Odenplan.

Hur 'får man' en sådan chans?
Genom att ligga i, typ heltid. Bevaka. Vara en strateg, tänka aktivt, planera nästa klick vad gäller intresset. Ta bort ett klick för att en annan lägenhets tidsintervall avslutas kl 00.00 eller avsluta om man är 1 av 1 i kön när det finns andra lägenheter man vill titta på ... först etc.
Aldrig, säger aldrig 'ta ledigt' - gå frenetiskt på alla visningar man blir erbjuden att komma till.
Jag har varit på fler än 20 st det senaste halvåret!!

Det finns en fördel för mig ... kan söka 65+ lägenheter plus vanliga.
Om man inte har åldern inne kan man bara ha tre aktuella intresseanmälningar gå G.
Med 65+ får man ha sex stycken inalles, tre av varje.
Blir det en inbjudan till lägenhetsvisning ... är man fri att klicka i intresse på en till ... det gäller att hela tiden ha fullt antal intresseanmälda för att få snurr på alltihop.

Jo, det funkar!
I torsdags var jag på två visningar
och
blev etta på båda :)
Så jag kunde välja: 
- om jag ville bo i Gamla Enskede eller i Vasastan.

Jag har eller hade, tre visningar under veckan som kommer - som jag då inte kommer eller jag får inte - gå, på dem eftersom jag nu gått vidare till hyresgästförslag.

Hur känns det nu?

Känner mig totalt utmattad, tom i huvudet.
På ett sätt är det mycket jobbigare både mentalt och fysiskt att aktivt söka lägenhet månad efter månad - än att vänta på att förlagen hör av sig efter inskickat manus.
Förlags-väntan är ju inte aktiv på samma sätt, dag som natt.

På måndag/tisdag när hyresvärden beräknas höra av sig kanske jag fattar att jag fått lön för mödan.



<3 LYCKLIG <3



9 kommentarer:

  1. Är så glad för din skull! ❤️ gun

    SvaraRadera
  2. Då blir jag glad för att du är glad.
    Tack & Kram Gun <3

    SvaraRadera
  3. Vad roligt. Hur många år stod du i kö?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt roligt!
      Jag har stått 6 1/2 år och så finns det ju Internbyteskön, som jag nu fick lägenheten genom - stått där i 2 1/2 år.
      Min förra lägenhet fick jag också genom Bostadsförmedlingen efter endast 3 1/2 års kö ... det var den 1 juli och de fick inte tag på de 4 som stod före mig ... det innebar uppsägning o kontraktsskrivning samma dag 1/7.
      Jag är idog och målmedveten vad gäller bostäder ... men, det har inte blivit mycket skrivet.
      Hur länge stod du i kön?

      Radera
  4. 6 7 år tror jag. Men nu krävs det mer än så här. 9 typ. Det gång långsammare nu än för tre år sedan. Snabbare i internbyteskön där jag också står.
    Kul, grattis!!

    SvaraRadera
  5. Å vad härligt! Och vilket jobb att ligga i för att få lägenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen underbart, Mia! Ja, utan att vara målmedveten och fokuserad händer ingenting ... som med skrivandet :)

      Radera
  6. Iiiiiiiiiii vad roligt!!! Då blir vi ju nästan grannar :)) hello skrivfika liksom..:) grattis till lägenheten!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iiiiii - verkligen kul!!
      Det var en av mina första tankar när jag visste att jag fått lägenheten - fika & skriva med Kati :) :)

      Radera