tisdag 4 april 2017

Rehab ... fortsättning: JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAaaaaaa!!!

Jag fick min önskan uppfylld - en plats på Bragée Rehab!!!


Efter drygt tre timmar med utfrågningar av tre personer, en i taget, och 
en konferens om mitt tillstånd, person och inställning
var det klart.
Vilken otrolig spänning det var innan jag fick beskedet av läkaren.


I hela NIO veckor, varje eftermiddag ska jag vara där på Karlavägen 100.
Start redan på måndag 10 april!!

För min del är det här en enorm sporre vad gäller att handskas med min kroniska smärta.
En smärta/smärtor som sedan en massa år är väl dokumenterad.
Inget flum på något sätt.

Det jag hoppas på är att jag ska kunna gå ner i dos, vad gäller de smärtstillande, receptbelagda mediciner som jag tagit i många år
och 
som jag tyvärr varit tvungen att öka på i både dos 
och
med flera preparat sedan i februari 2016.
Den ökningen upplever jag som ett stort nederlag.
Mitt mål är att komma ner i mindre än hälften mot vad jag nu tar varje dag.

På mina papper som jag fick med mig hem idag, finns ett underlag, för bland annat:

Multdisciplinär utredning ingår under rehabperioden:
Denna syftar till att fastslå smärttyp, stresspåverkan, samt ge underlag för lämpliga nivåer i fysisk träning.
Denna innefattar:
Laboratorieprover, utvalda.
Trycktröskelmätning.
Konditionstest.

Redan på torsdag ska jag till labbet och ta en mängd prover
och
samma förmiddag ska jag på ett inbokat läkarbesök.
Vad det innebär, vet jag inte än ... återkommer om det.

Min tanke här på bloggen - är att berätta om både positiva och negativa erfarenheter av den här, för mig unika - rehab-resan.


Min sk Hälso-Hund TexRazz har hittills varit ett ofantligt stöd
och
nog tänker jag att det ska fortsätta så <3
Han har hållit mig över vattenytan 
och
med minimum tre promenader om dagen - oavsett hur jag haft det ur smärtsynpunkt - har gjort att jag inte bara varit en "smärtperson" utan även både matte, författare och novellist.
Det kommer att vara underbart att få komma hem till honom under mina nio rehabveckor
och
gå ut på promenad/er
med
en matte som vartefter kommer ge honom ännu mer kvalitetstid.



6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack - det tror jag också :) Dr Björn Bragée tillsammans med sin fru Britt, är de som verkligen utkämpat strider för smärtpatienter i årtionden. Så tacksam för det.

      Radera
  2. Grattis till platsen! Är inte riktigt insatt i vad för smärtproblematik du har men hoppas innerligt att detta ska hjälpa dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt tack! Inte tror jag det ska bli sämre i alla fall. Det är framförallt min rygg som är det största problemet. Stelopererad från korsbenet och ganska högt upp, sedan ett drygt år skadades diskar ovanför det området. Mina främsta mål är att kunna gå ner i smärtdos och ta reda på hur jag kan röra mig utan att få fler skador. Alltså kunna stärka de delar som kan hjälpa de olika områdena. Ungefär så - väldigt komprimerat beskrivet ;)

      Radera
  3. Grattis, vad skönt att höra. :) Och fantastiskt att en hund kan vara till hjälp för hälsan <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Kati :) Kan bara säga - en hund är oslagbart den bästa medicinen :)

      Radera