lördag 25 maj 2013

Har du lagt märke till "det lilla" på den röda skon?



Om inte - kommer här en textsnutt som passar till illustrationen på bokomslaget till KRISTALLÄPPLE
 
 
-- Getingen tog sats ut i luften men dalade nedåt.
Jag undsatte den genom att sätta handflatan under och skjutsade upp den genom luftlagren.
En vindpust kom getingen till mötes och den försvann uppåt. --
 
 
 
 
 
Den lille gynnaren på den röda lackskon förkommer även på andra ställen - boken igenom.
Det kommer du att få se med egna ögon sedan när boken är utgiven på riktigt.
 
Sa jag att KRISTALLÄPPLE kommer den 12 september?
 
Jo, det gjorde jag väl i ett tidigare inlägg?



 

4 kommentarer:

  1. Undantaget att jag personligen avskyr de där insekterna, var det en fin textsnutt som vanligt. Och jag tycker att den som hjälper den är väldigt modig. Jag hade antagligen gallskrikit och sprungit därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång var jag också en som sprang iväg och skrek när getingar kom nära. En annan gång satte sig en geting på min äggula och jag stannade kvar för att betrakta den.
      Den var så fin i sin gulsvartrandiga dräkt och den fällde ut sina 'verktyg'. Så fick jag se den i arbete när den 'sågade' loss en bit av äggulan och rullade den till en boll och höll den mellan sina ben. Sedan började den fläkta med vingarna för att värma upp dem. Därefter försökte den att flyga iväg, men det var en girig typ - lasten var för tung, men en vind hjälpte den till sist. Den flög iväg i uppåtvinden som en fyllkaja.
      Det där hände i Grekland. Jag visste inte hur fort jag skulle komma hem. Gjorde svenska getingar likadant undrade jag?
      Nästa gång jag satt i parken utanför mitt hem och åt skinksallad så kom det en svensk geting - den sågade ut en stor bit skinka, rullade ihop den och blev en flygande fyllegeting på kuppen.
      Efter de där stunderna blev jag getingfrälst och slutade springa iväg ...

      Radera
    2. Hmmm, tror ändå inte att jag skulle vilja studera dem så där nära inpå. Men det du berättar om dem är intressant :)

      Radera
  2. Kul att få höra om getingen på skon för jag har funderat på den.

    SvaraRadera