tisdag 24 juni 2014

Kristalläpple förenar människor - nu har det hänt igen! Storslaget o svårslaget!!!





Det var min kompis Eva som lånade ut Kristalläpple till sin arbetskamrat Ann.
Eva sa: Den här boken kanske kan vara av intresse för dig - du som kommer från Hökarängen. 

Ann läste och insåg snabbt att Kristalläpple handlade om personer som hon vuxit upp med.

Vi - Ann och jag fick kontakt via Facebook!


Det kom en bild på henne till mig.


Jag skickade en tillbaka.

Det är otroligt men sant - Ann och jag bodde i portarna bredvid varandra under hela vår uppväxt.
Jag är ett år äldre.

Anns minnen vaknade till liv vartefter hon läste.
 Hon grät, hon log igenkännande, hon kände igen varenda plats som jag beskrivit i min roman.

Den som läst vet att karaktären Alaska var Hilles kille.
De övriga karaktärerna:
Ibben 
(bodde i verkligheten i samma port som Ann),
Nocke, Hasse, tant Milloud mfl
Ann känner alla förebilderna till de fiktiva karaktärerna.

OCH

Ann har också haft en romans med karaktären Alaska!!!
Knappt man tror det är sant - men det är det!




Igår träffades Ann och jag för första gången i modern tid.

Vi tog en bit mat och höjde ett glas: Skålade!


... och så pratade vi i timmar.

Ann sa:

"Jag ser hela tiden din bror Göran i dig - ni var så otroligt lika!"

Vet inte om någon förstår hur lycklig jag blev av det hon sa?


Det här är verkligen en sanslöst rolig historia,
aldrig att jag kunde ana det när jag satt mig ned och skrev manuset till den bok som skulle återförena mig med min barndomskamrat.



4 kommentarer:

  1. Det här är ju helt fantastiskt, Ebba! Hoppas ni kan fortsätta hålla kontakten nu och träffas lite oftare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Ja, det ska vi göra - så snart hon kommer hem igen efter semestern :)

      Radera
  2. Vilken historia! Om det inte vore jag som är Ann skulle jag tro att du låtit fantasin flöda. Men det är min resa i historien att läst boken gråtit och skrattat igenkännande. Jag som fick återuppleva massor igår kväll en sagokväll.. Ja jag vill ses igen babbla om allt och inget med finaste Eva/Ebba. Och vi har ju en gemensam hemlig kassa numer.
    Men hur f.. fick du till den gräsliga.bilden, inte rättvist. Eller är det så jag ser ut?! Nu ska håret växa ut igen. Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken historia - jag håller med dig Ann.
      Ser fram emot att få göra hål i den hemliga kassan tillsammans med dig fina Ann.
      Väntar otåligt på att du återvänder till svensk mark igen :)
      Du ska inte vara så självkritisk - du är toppen!
      Kram, kram

      Radera