EN STÄMNING eller situation som lockar till fortsatt läsning
STARKA karaktärer
ETT AKTUELLT TEMA som många kan identifiera sig med
ATT FÖRFATTAREN har en egen röst
EN BERÄTTELSE SOM sticker ut och som får läsaren att svepas iväg
ETT BRA FÖLJEBREV där författaren verkligen säljer sig själv och sin berättelse
EN FÖRMÅGA ATT gestalta, inte bara redovisa
EN BRA intrig
NÄR DU TROR på din berättelse. Har du en bra historia kommer du att nå ut
ATT DU FÖRST tar reda på vilka förlag som ger ut din genre och skickar ditt manus till rätt förlag
Hämtat från Östermalmsnytt
Jag fick den här artikeln av min dotter ett år innan mitt manus blev antaget av ett förlag.
Min roman Kristalläpple kom ut 2013
Allt det. Men också ett rent manus. Inga försök till designgrepp i själva manuset. Bred marginal, dubbelavstån och ett klassiskt typsnitt. Så tror jag faktiskt den allra sista punkten är viktigast. Se till att ditt manus hamnar hos ett förlag som faktiskt ger ut din sorts böcker. Och skriv ett oemotståndligt följebrev. Som är en halv sida!!!!
SvaraRaderaTack, Linda!
RaderaSåklart det ska vara som du säger här ... men, för mig räckte det med 1,5 radavstånd :)
Wow, tack för jättebra lista! :) den ska jag spara! Och den funkar bevisligen! :)
SvaraRaderaGammalt blir som nytt, Kati :)
RaderaMånga bra tips! Delar ditt inlägg! Lycka till med skrivandet och boken.
SvaraRaderaKram Kim :-)