onsdag 4 december 2013

Julklappstips för endast en hundralapp ...

 
 
... ta chansen att överraska någon med min bok ... eller dig själv av de exemplar som jag ännu har kvar här hemma.
 

 
 
Ja, 100 kronor är vad själva boken kostar!
 Du kan få den signerad till den du själv bestämmer.
 
 
Ett utdrag ur Kristalläpple som har med julen att göra för tvillingsystrarna Hille och My - när de var barn:
 
När jag blundade kunde jag med ens förnimma hur lågorna flämtade från alla stearinljus på julaftnarna. Det var smålampor och julstjärnor som lyste upp i fönstren. Flera människor skrattade och dansade runt, runt. Dofter av äpplen, clementiner, fikon, vörtbröd, granbarr och allt kittlade i näsborrarna. Det glammade av barnröster. Jag kunde höra hur My kiknade av skratt och mig själv när jag sa:
"Ta det lugnt nu syrran med paketen."
Vi tjafsade en del under julklappsutdelningen. Det hörde till. Små lappar med olika rim satt fastknutna med krusade snören på varje paket. My överlät till mig att läsa rimmen och tog istället hand om utdelningen. De lackade paketen bytte plats mellan oss och hon kysste alla på kinden vid överlämnandet. Varenda gång.
Alla fick sina julklappar, glädjen bäddade in oss i mjuk vadd och änglaspelet plingade fram sin melodi.
Pappa värmde skinkspadet och bjöd på dopp-i-grytan. Mammas sillinläggning stack skönt i näsan, fisken låg blank och fet på fatet. På uppläggningsfatet simmade också morotsslantar, kryddnejlikor och rödlök tillsammans med dill.
Vi flickor tiggde alltid till oss extra av mormors hemgjorda legymsallad. Det fanns gröna ärtor, köttbullar, skinka och rödkål - allt så ljuvligt gott.
 
 
 
 
När du beställer dina exemplar kan du skicka mig din adress till:
 
 
 
GOD JUL
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar