måndag 26 oktober 2015

Vara i orden, i tonen, i språket ... till sista sidan ...

(Bilden lånad från nätet)

Många, många gånger när jag läser böcker - oavsett genre - kan jag efteråt 'glömma' själva upplösningen.
Varför?
För att jag i vissa böcker njuter just av att få vara i orden, i tonen och språket.
Det här tar över och jag låter det göra det.
Som att uppskatta en vällagad måltid, känna varje ingrediens i samma tugga.
Balansen mellan sött, surt ... beskt osv.
Att sedan ta en klunk av vinet som är utvalt till att passa.
Ohhhh ...

För en tid sedan plockade jag till mig en bok, en kriminalroman av en välkänd författare - i en secondhandbutik, öppnade den och läste en del av inledningen.
Det räckte för ett köp.
Hemma i lugn och ro slog jag upp första kapitlet igen.

Orden la sig i bröstet.
Tonen sjöng milda sånger därinne.
Språket stannade kvar 
och 
lyfte så att jag svävade högt över marken.
Kort sagt - sammantaget:
jag blev lycklig!
Trots att romanen avhandlar terrorism.

Hur reagerar du på vissa böcker?
Eller - alla?


8 kommentarer:

  1. Språket är förvisso viktigt för mig med, men handlingen är nog det väsentligaste om jag ska läsa en hel bok. Men med ett fantastiskt språk till en bra handling blir det ju extra njutningsfullt :)

    SvaraRadera
  2. Precis så där ibland. Att språket griper tag. Och språket är viktigt, åh så viktigt. Jag vill helst imponeras av hur det används och leker och tonen och allt det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant - med det inte sagt att det behöver vara krångliga ord och meningar - nöjer mig ofta med enkelheten ... även om jag inte själv kan skriva så.

      Radera
  3. Det låter fantastiskt! Vilken bok var det? Jag minns inte riktigt när jag fastnade så för språket i en bok senast. Men det är underbart när det händer. Jo, jag TROR det var Artighetsreglerna. Där vad jag fast redan på första sidan i första kapitlet! :) Det klickade direkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte läst ... den som spar ... :)
      Nu har jag inte läst hela Efterskalv, Arne Dahl - men redan första raden, i första kapitlet fick mig att jubla i bröstet. Att jag fick upp ögonen för honom beror på att jag är med i en novellantologi (nov 2015) tillsammans med en del k ä n d a författare - när jag korrläste hela för ett tag sedan blev jag såld!

      Radera
  4. Fint skrivet om bokupplevelsen. Visst är det vissa böcker som man bara måste läsa vidare i men jag prioriterar nog storyn mer än orden tror jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Pia! Såklart att det blir optimalt om man får alltihop inom samma pärmar :)

      Radera